Koszos a város! — mondják évek óta a váciak. Mára kiderült: többen visszasírnák az előző éveket, amikor még gépek söpörték az utakat és járdákat, no meg a kerékpárutakat. Mindennek oka, hogy a városüzemeltetési területen a holding idén nem rendelte meg a szolgáltatások nagy részét. Míg az elmúlt években heti négyszer tisztította a belvárosi, és egyszer a város legtöbb utcáját a seprőgép, addig idén áprilistól teljesen elmaradt a közel 100 kilométer hosszú úthálózaton a gépi takarítás. Az éjszakai és nappali órákban tavaly még gyakran feltűnő két nagy narancssárga gépet már nem láthatjuk dolgozni, akárcsak kisebb testvérüket sem, amely több mint 10 kilométer hosszban a járdákat tisztította rendszeresen. Mindennek oka, hogy a Váci Városfejlesztő Kft. (közismert nevén a holding) nem rendelte meg a szolgáltatást a vállalkozótól, „megspórolva” ezzel több tízmillió forintot.
De, ugyanez történt a kerékpárutak gépi tisztításánál is: áprilistól a gépek ott sem mentek. A vállalkozó ugyan hatszor lesöpörtette traktorjával az utakat márciusban és áprilisban — ahogy a korábbi években mindig —, de jelezték felé, hogy nem volt megrendelés, így ne számítson áprilisi költségei kiegyenlítésére. Nem is kapott a munkájáért pénzt, majd később egy darab megrendelést sem. Hasonlóan történt a Duna-parti kerékpárút fűnyírásánál is, ahol — ugyan megrendelés nélkül, de az előző évek gyakorlata szerint — a vállalkozó áprilisban lenyírta a füvet 10 kilométer hosszan. Szintén díjazás nélkül! A következő kaszálásra pedig csak hónapok múltán került sor....
Az ÁNTSZ kérte, de nem locsoltak
A mostani fázós napokban tán már nehéz visszaemlékezni a nyári hőségriadóra, és arra, hogy láttunk-e Vác utcáin locsolókocsikat. Nos, megtudtuk: nem láthattunk. Az ok ugyanaz: a holding nem rendelte meg a locsolást. Tette ezt annak ellenére, hogy az ÁNTSZ felhívta az érdekeltek figyelmét arra, hogy hőségriadóban locsolni kell az utcákat.
A városüzemeltetés más területén is komoly elvonások voltak és vannak idén. Például — információink szerint — idén eddig közel 30 %-kal esett vissza a járdafelújítások aránya — amely a balesetveszélyes részek javítását is magában foglalja —, és közel negyedére esett vissza a zebrák és a sávelválasztó útburkolati jelek újrafestése. Ez eredményezi azt, hogy néhány zebra festése már erősen megkopott, és mivel a tél még tovább fogja koptatni, ezért a tavasz elején a zebrák és más útburkolati jelek szinte láthatatlanok lesznek. A helyreállításuk — a technológia miatt is — leghamarabb áprilisban várható. Ha várható…
Járdafelújítás tavaly a Kötő utcában. Idén már ezen is "spórolnak"
Már a holding is részben bevallotta, hogy nem rendelnek kellő mértékű szolgáltatást. Vári László műszaki előadó a holding által működtetett ES TV-nek a kátyúzásról nyilatkozva azt mondta augusztusban, hogy „20 %-kal kevesebb nyersanyagot tudnak vásárolni mint tavaly, csak a legszükségesebb munkákat végzik el.”
A képviselők egy része is érzi, hogy nagy a baj. Kriksz István (KDNP) a holding munkájáról így nyilatkozott meg másfél hónapja: „Önök gyorsaságot, sürgősséget, és a jobb munkát, minőségi változást ígértek, a kisváci lakosok ebből túl sokat nem érzékelnek még.”
Milliós vízfej és visszafejlesztés
A Fidesz egyik képviselője, Katonáné Doman Erika is láthatott valami gondot a holdingnál, hiszen így fogalmazott az augusztusi képviselő-testületi ülés holdingos napirendjénél: „Megütötte egy mondat a fülemet és a szememet: Úgy tűnik, legalább egyhavi megtakarítás. Olyan furcsa kategória, hogy úgy tűnik. … Mit jelent tehát a hatékonyság a működésben?” A képviselőasszony akkor megkapta az őt kielégítő választ, amiben persze nem volt benne az, hogy a megtakarítás például a gépi úttisztítás megszüntetéséből is adódik.
A város „gazdasági ügyékért felelős” alpolgármestere, Pető Tibor büszkén jelentette ki az ES TV stúdiójában két hete, hogy sikerült csökkenteni a városüzemeltetési kiadásokat a holdingnál. Idézzük szavait: „Jó 100 millió forinttal olcsóbban meg lehetett oldani az üzemeltetést.”
Schenk Lajos (képünkön) szerint nem nagy dolog úgy megoldani olcsóbban a városüzemeltetést, hogy közben nem rendelik meg azon szolgáltatások nagy részét, amelyek egy élhető város alapjai. A Lokálpatrióták egyik vezetője hozzátette: ez már nem városüzemeltetés a városfejlesztő cég részéről, hanem megszorításokon alapuló városVISSZAfejlesztés. Schenk szerint meggondolandó, hogy esetleg a holding felügyelő bizottságának és vezetőinek havi 3.420.000 plusz járulékain kellene inkább spórolni.
Késő kifizetések, megjósolt tartozások
Miközben a holding vezetői rendszeresen és időben megkapják fizetésüket, a vállalkozók nagy része jóval a fizetési határidők után jut csak hozzá az elvégzett munkák ellenértékéhez. S bár ezen problémákról nem számolnak be a Váci Hírnök nevű városi újság propaganda oldalain és a holding honlapján, azért néha beszélnek a pénzügyi gondjaikról. Így tett a polgármesternél is nagyobb személyi bérrel alkalmazott Jászai Péter gazdasági igazgató: „Valószínű decemberben, mi is azon technikához fogunk folyamodni, amit az önkormányzat tavaly mondjuk októbertől, tehát hogy a következő évben fogja kifizetni az év végi teljesítésű számlákat.” Mivel a képviselők előtt ezen szavait még augusztusban mondta, várható, hogy ennél rosszabb kilátásokkal is számolhatnak a vállalkozók.
A város lakói a télre készülve joggal tehetik fel kérdésüket: vajon a hóeltakarítás és a síkosság mentesítés területén is lesz-e hasonló „spórolás” (holdingos szóhasználattal: „hatékony észszerűsítés”), mint amit évközben megéltek például az út- és járdatisztításoknál? Vissza az ÖSSZES HÍR oldalra Vissza az előző oldalra |